۵ مهر ۱۳۹۳، ۱۴:۰۰

وزیر ارشاد در گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس:

دفاع مقدس را بدون جناح‌بندی سیاسی ثبت کنیم/ ایران نبود بغداد به تصرف داعش درمی‌آمد

دفاع مقدس را بدون جناح‌بندی سیاسی ثبت کنیم/ ایران نبود بغداد به تصرف داعش درمی‌آمد

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشت نمایندگان جنبش حماس و هنرمندان عرصه دفاع مقدس با اشاره به لزوم جلوگیری از تحریف این حماسه بزرگ عنوان کرد دفاع مقدس متعلق به هیچ جناح سیاسی و تفکری نبوده و نیست و باید این دوران را به دور از جناح بندی با صداقت به ثبت برسانیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تجلیل از نمایندگان حماس و هنرمندان پیشکسوت عرصه دفاع مقدس صبح امروز شنبه 5 مهر ماه به همت مرکز مقاومت بسیج وزارت ارشاد اسلامی برگزار شد. در این مراسم، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه کارمندان و مدیران وزارت ارشاد و همچنین تعدادی از هنرمندان حضور داشتند.

در ابتدای مراسم، یک قطعه نمایشی درباره حصر آبادان به اجرا گذاشته شد و بعد از آن نماهنگی در ارتباط با شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای مظلوم غزه پخش شد. اجرای قطعات موسیقی توسط گروه کوبه ای بابک از دیگر بخش های این نکوداشت بود.

حسین حاجی، فرمانده مقاومت بسیج وزارت ارشاد اسلامی اولین سخنران مراسم بود که با یاد خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس سخنان خود را آغاز کرد و گفت: در سال گذشته در پاسداشت چنین ایام فرخنده ای جناب جنتی نیز حضور داشتند و من در اینجا می خواهم عین جمله وی را بیان کنم. آقای جنتی اشاره کردند که پاسداری و حراست از فرهنگ دفاع مقدس بر عهده وزارت ارشاد است که به نظرم این جمله مبارکی در چنین ایام مبارکی به حساب می آید.

وی ادامه داد: همچنین رهبر معظم انقلاب نیز در سخنانی فرموده بودند که «فرهنگ دفاع مقدس نباید مورد دست اندازی و تخریب قرار گیرد» که عملی کردن این امر بر عهده همه اهالی فرهنگ به‌ویژه جناب وزیر که خودشان در ایام دفاع مقدس در شهر آبادان حضور داشتند، است. شاید مطالبه و هدف همه ما باید این باشد که اجازه ندهیم برخی افراد چه سهوا و چه عمدا این فرهنگ را تحریف کنند. بدین‌وسیله ما می توانیم جامعه جوانانمان را از آسیب مصون نگه داریم.

در ادامه این مراسم، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: بسیار اقدام بجا و شایسته ای است که در هفته دفاع مقدس همه دستگاه ها و نهادها و همچنین اصحاب فرهنگ و رسانه همایش ها و گردهمایی هایی برگزار می کنند و یا از طریق روزنامه ها و نشریات، مقاله هایی درباره هشت سال دفاع مقدس ارائه داده و به این مهم می پردازند.

جنتی افزود: حماسه دفاع مقدس، حماسه ای بزرگ محسوب می شود که کمتر در طول تاریخ شاهد آن بوده ایم. در طول زمان می توان تبعات این حماسه را مشاهده کرد. ملتی که بعد از پشت سر گذاشتن دوران دیکتاتوری با فریادهایی که زن و مرد در خیابان ها کشیده اند و ناملایماتی که تحمل کرده اند این انقلاب را با دست خالی به پیروزی رساندند، اما در همان آغاز مورد هجوم دشمن قرار گرفتند. دشمنی که تمام تلاشش این بود که مملکت ما را سرنگون کند.

وزیر ارشاد یادآور شد: در آن زمان مملکت ما از لحاظ نیروی نظامی و ارتشی و تجهیزات جنگی در وضعیت مناسبی به سر نمی برد، همین مساله باعث شد که دشمن تصور کند که می تواند بخش جنوبی کشور را در تصرف خود درآورد، چون که این منطقه منبع بزرگی از نفت و گاز محسوب می شود. همین امر آنها را به طمع انداخته بود که می توانند پیکره خوزستان را از ایران جدا کنند تا جایی که در طول 48 ساعت توانستند تا 60 کیلومتر از خاک ایران پیشروی کنند و حتی بسیاری از شهرهای مرزی ما را به تصرف درآورند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی با فرمان امام خمینی(ره) همه به جبهه های جنگ هجوم آوردند. شهدا، جانبازان و ایثارگران بسیاری در طول این هشت سال از مملکت ما دفاع کردند و توانستیم بر جنگی که یک طرفش تمام قدرت های جهان و طرف دیگرش عزم و اراده آهنین و ایمان بوجود آمده بود، پیروز شویم. بنابراین یادآوری این حماسه اگر در طول سال های متمادی ادامه نداشته باشد، ممکن است به تدریج از خاطره ها محو شود. چون امروزه در سایه این فداکاری ها و از جان گذشتگی ها است که ما توانسته ایم آرام سر جایمان بنشینیم.

جنتی در ادامه صحبت هایش با اشاره به مشکلاتی که همچنان در حوزه توسعه اقتصادی به دلیل ضرر و زیان‌های نشات گرفته از جنگ در کشور وجود دارد، تصریح کرد: اما اگر طرف دیگر سکه را ببینید متوجه می شوید که این ملت در طول سی و چند سال گذشته آب دیده شده و قادرند بر مشکلات فائق آیند، ایران در حال حاضر قدرت منطقه به حساب می آید و هیچ کشوری را نمی توانید پیدا کنید که به اندازه ایران در منطقه نفوذ داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی ایران نبود، بغداد الان در تصرف گروه‌های داعش درآمده بود. در سوریه نیز وضع به همین منوال است چون همانطور که شاهد بودید همه کشورهای غربی دست به دست هم داده بودند که بشار اسد را سرنگون کنند و در سوریه نیز مثل لیبی و تونس بهار عربی راه بیاندازند. قدرت های غربی تصور می کردند که می توانند بشار اسد را ظرف چند ماه سرنگون کنند و کشور ترکیه هم با این توهم به مخالفان کمک می کرد.

وی تصریح کرد: اما الان شاهد هستیم که کشور سوریه نه تنها سقوط نکرده بلکه بعد از دو سال و نیم دشمنانش هم از اهدافشان ناامید شدند. در این کشور حتی انتخابات هم برگزار شده است که همه این اتفاق‌ها به برکت حضور کشور ایران بوده است. این کمک ها در لبنان نیز اتفاق افتاده و امروز شاهد هستیم که حزب الله لبنان حرف اول را در این کشور می زند. همچنین نفوذ جمهوری اسلامی در کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه نیز قابل مشاهده است.

جنتی با اشاره به اینکه کشور آمریکا آرزو دارد که با ایران ارتباط برقرار کند، گفت: به دلیل همین نفوذ سیاسی امروزه یکی از آرزوهای آمریکا این است که به نوعی با ایران کنار بیایند و بتوانند به صورت دو جانبه با ایران وارد مذاکره شوند و این ایران است که می گوید چون آمریکا کشوری سلطه طلب و تجاوزگر است ما فعلا آمادگی برقراری ارتباط با آنها را نداریم.

وزیر ارشاد با اشاره به لزوم حفظ ارزش ها و خاطرات دوران جنگ بیان کرد: بنابراین ما از طریق بزرگداشت خاطرات جنگ باید تلاش کنیم این وقایع را در یادها زنده نگه داریم چون اگر روحیه معنوی آن دوران را حفظ نکنیم به تدریج از معنویتی که دفاع مقدس برای ما به ارمغان آورده، دور می شویم. باید به نسل جوانی که جنگ را ندیده، این حماسه را یادآور شویم که این مهم از طریق ساخت آثار سینمایی، نگارش کتاب هایی در زمینه بیان خاطرات رزمندگان و استفاده از سایر ابزارهای فرهنگی- مذهبی میسر می شود.

وی متذکر شد: وظیفه وزارت ارشاد نیز این است که از کسانی که ابزارها را در زمینه سینما، موسیقی و کتاب فراهم می کند، حمایت کند. امسال نیز در نمایشگاه بین‌المللی کتاب غرفه ای برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در نظر گرفته شد که اقدام بسیار زیبایی محسوب می شد.

جنتی با اشاره به صحبت های حاجی مبنی بر تلاش برای تحریف نشدن حماسه دفاع مقدس عنوان کرد: اینکه آقای حاجی از قول مقام معظم رهبری اشاره کردند که باید از تحریف حماسه هشت سال دفاع مقدس جلوگیری کنیم، سخن بسیار بجا و درستی است. برخی خاطراتی که از جانب شهدا و جانبازان نوشته شده در مواقعی به شکلی غلوآمیز تحریف شده منتشر شده است که خوشبختانه بنیاد حفظ آثار وارزش های انسانی وظیفه جلوگیری از تحریف این دوران را برعهده گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نباید تاریخ را تحریف کرد، گفت: ما باید همه افرادی را که در جنگ تحمیلی حضور داشتند و همه حوادثی که رخ داده است را برای آیندگان با صداقت ثبت کنیم. دفاع مقدس به هیچ جناح و فردی وابسته نبوده و نیست بنابراین باید تلاش کنیم همه کسانی که در دفاع مقدس نقش داشتند با دقت و صداقت و جدا از جناح بندی و خارج از گروه بندی سیاسی و اختلاف سلیقه به ثبت برسند.

وزیر کابینه یازدهم در پایان اظهاراتش تصریح کرد: باید با ثبت درست وقایع 8 سال دفاع مقدس به مقاصد بلندی که امام بزرگوار برای ملت ترسیم کرده بودند، برسیم. در پایان صحبت هایم خاطره همه شهیدان، ایثارگران و جانبازانی که همه وجود خودشان را وقف این سرزمین کرده اند، گرامی می دارم.

در پایان مراسم، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین قنادیان نماینده سازمان بسیج مستضعفین و رئیس سازمان بسیج هنرمندان، حسین حاجی فرمانده مقاومت بسیج وزارت ارشاد اسلامی و علی اصغر کاراندیش مروستی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از نمایندگان حماس و هنرمندان هشت سال دفاع مقدس تجلیل به عمل آمد.

در همین راستا از ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین و نماینده خالد قدومی نماینده جنبش حماس در ایران تجلیل شد و با اهداء لوح یادبودی به صورت نمادین از مقاومت مردم فلسطین در برابر جنگ‌های سی‌وسه روزه و غزه تجلیل شد.

در ادامه از هنرمندان و اصحاب رسانه تجلیل شد.

محمدتقی روغنی ها فعال رسانه ای، مصیب نعیمی تحلیلگر مسائل سیاسی، محمدعلی باشه آهنگر، علی فریدونی، احسان عبدی پور، محبوبه معراجی پور، رضا اسماعیلی و مصطفی رزاق کریمی از جمله افرادی بودند که با اهدای لوح تقدیر مورد نکوداشت قرار گرفتند.

همچنین از رسانه های فعال در حوزه دفاع مقدس همچون پایگاه سیدالشهداء سازمان سینمایی، پایگاه مقاومت بسیج روزنامه ایران، پایگاه مقاومت بسیج پژوهشگاه فرهنگ و هنر، روزنامه اطلاعات، پایگاه موسسه نمایشگاه ها، پایگاه مقاومت بسیج معاونت هنری، پایگاه مقاومت بسیج ارشاد استان تهران، پایگاه مقاومت بسیج مطبوعات، پایگاه مقاومت بسیج خبرگزاری جمهوری اسلامی و پایگاه مقاومت بسیج بنیاد فارابی تجلیل به عمل آمد.

پرویز پرستویی، جمشید جم، شاعر «یار دبستانی من»، بابک حمیدیان و مریلا زارعی نیز قرار بود در این مراسم حضور داشته باشند که جزء غایبین برنامه بودند.

کد خبر 2378513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha